Ile kosztuje detailing ?

Cena - źródło nieporozumień i konfliktów

Dla każdego użytkownika poszukiwanie jakiejkolwiek oferty wiąże się z określonymi realiami cenowymi. Chcemy znać odpowiedzi na parę prostych pytań: Co otrzymamy za dane pieniądze ? Jaki jest stosunek jakości do poniesionych kosztów ? Jak oferta plasuje się na tle konkurencji ? Mówiąc w skrócie, to właśnie cena bardzo często decyduje czy skorzystamy z danej oferty, czy ją odrzucimy. Ceny usług detailingowych to temat budzący wiele emocji, zarówno w środowisku firm je oferujących, jak i odbiorców tychże usług. Od dawna trwa dyskusja dotycząca wysokości cen, ich zasadności oraz korzyści w stosunku do ponoszonych kosztów. Większość studiów detailingowych nie zamieszcza konkretnych cenników, a jedynie zakresy lub wartości minimalne. Źródłem wiedzy pozostaje zatem kontakt drogą mailową lub telefoniczną i w dalszej kolejności oględziny. W trakcie rozmów, zależnie od określonego zakresu prac, pada taka, a nie inna kwota. I tutaj pojawia się wspomniany wcześniej konflikt i pytania. Dlaczego tak drogo ? Konkurencja robi to za połowę ceny itd. W skrajnych przypadkach padają również stwierdzenia (zresztą w naszej opinii krzywdzące), że usługi detailingu nie są warte swojej ceny i efekty nie różnią się zbytnio od tego, co oferują myjnie lub nazwijmy to „garażowi fachowcy”. Faktem jest, iż stawki za daną usługę bywają bardzo zróżnicowane nawet na tym samym obszarze. Dlaczego tak jest i ile tak naprawdę kosztuje detailing ?

To czego nie widać - składowe ceny usług detailingowych

Jak sama nazwa wskazuje, detailing to pedantycznie przeprowadzona, kompleksowa pielęgnacja auta, na którą składa się: czyszczenie, renowacja, zabezpieczenie poszczególnych elementów karoserii i wnętrza. Każdy z detali przyczynia się tutaj do efektu końcowego, jakim ma być perfekcyjnie wyglądający pojazd. Wszystkie zabiegi muszą być przy tym w pełni bezpieczne, a o półśrodkach nie może być mowy. Wiąże się to z koniecznością stosowania kosztownej chemii, osprzętu, a co najbardziej istotne dużych nakładów czasu (roboczogodzin) oraz precyzji. Prawdziwy detailer powinien przy tym pochwalić się znajomością pewnych zjawisk fizycznych, podstaw chemii i lakiernictwa. Nie, nie są to żadne wymysły, tylko obowiązkowe cechy, które po pierwsze pozwolą wykonać usługę skutecznie i w najwyższej jakości, a po drugie pozwolą uniknąć uszkodzenia delikatnych powierzchni, niezależnie od marki pojazdu (np. wypalenie agresywną chemią, przecięcia lakieru w trakcie polerowania itp.). Ilość pracy (oraz zastosowanej chemii) uzależniona jest bezpośrednio od stopnia zużycia samochodu, typu lakieru, wielkości auta i docelowego efektu. Nie ma zatem możliwości uwzględnienia tak wielu przypadków w przejrzystym cenniku, który obejmie je wszystkie. Przykładowo, wykonanie renowacji lakieru dla dwóch egzemplarzy tego samego modelu samochodu może być całkowicie inne - stąd indywidualna wycena każdego z nich. Nawet tak podstawowa usługa jak mycie detailingowe potrafi pochłonąć kilka roboczogodzin oraz niemałe ilości chemii, co jak wiadomo buduje określone koszty. Kolejny aspekt, to wspomniana wcześniej wiedza i doświadczenie, które pozyskuje się latami. Różnego rodzaju szkolenia oraz prowadzone samodzielnie testy również są nieodłączną częścią funkcjonowania studia detailingu i niestety kosztują. Jednak bez poniesienia tych kosztów nie ma mowy o budowaniu jakości i wychodzeniu naprzeciw oczekiwaniom klienta. Jeżeli mówimy na przykład o aplikacji powłok ceramicznych, konieczne jest zapewnienie odpowiednich warunków (lokal – czystość, temperatura, wilgotność, oświetlenie) oraz odpowiednie szkolenie. Wszystko po to, by uniknąć błędów aplikacji, mogących w skrajnym przypadku doprowadzić do konieczności przelakierowania auta, a także aby zapewnić deklarowaną trwałość. Wspomniana wcześniej chemia to temat rzeka. Obecnie rynek udostępnia ogrom preparatów do mycia, usuwania uszkodzeń, polerowania. Oczywiście każdy z nich dostępny jest jako produkt premium i odpowiednik w wersji budżetowej. Niestety, spora cześć produktów (tańszych zamienników) to private labele (czyli powielenia pod innymi markami) lub po prostu chemia o gorszym składzie chemicznym, mniej bezpieczna dla środowiska, użytkownika i samego pojazdu. Jakość chemii wpływa nie tylko na efekt końcowy, ale również na czas pracy i cenę (wydajne produkty, mimo wyższej ceny początkowej, potrafią radykalnie obniżyć koszt całej usługi). Na koniec parę słów o osprzęcie, bo to również bardzo ważny czynnik wpływający na koszt. Usługi detailingowe wymagają sporych ilości osprzętu: maszyn polerskich, promiennika IR, gąbek, mikrofibr, filtrów wody i maszyn parowych, które umożliwią wykonanie poszczególnych czynności, a których koszty również są znaczne (sprzęt zużywa się). Przykładowo, jedna gąbka polerska to koszt kilkudziesięciu złotych, z czego czasami potrzeba aż kilkunastu sztuk. Dobry ręcznik z mikrofibry np. do wycierania, to również koszt kilkudziesięciu złotych. Zbierając wszystkie te elementy w całość mamy niemały koszt na jedno auto (nie wszystkie akcesoria nadają się do ponownego użycia). Skoro mamy już wszystkie elementy związane bezpośrednio z usługą, to wspomnijmy jeszcze o wszystkich kosztach związanych z prowadzeniem firmy. Dla przypomnienia, choć pewnie większość osób uzna to za nudne, każda firma musi opłacić koszty wynajmu lokalu, podatki, ZUS, pensje pracowników i koszty związane z reklamą, czyli wszystko, bez czego żadna firma nie jest w stanie funkcjonować. Oczywiście konkretne miesięczne opłaty będą się różnić w zależności od miejsca prowadzenia oraz uwarunkowań indywidualnych (wynajem / obiekt własny), jednak z zasady jest to średnio od kilku do kilkunastu tysięcy złotych na miesiąc. Dużo? Sporo, uwzględniając, że wszelkie wcześniejsze składowe również budują niemałą wartość, liczoną na każde auto dla określonego typu usługi.

Detailing – przykładowe ceny

Omówiliśmy już składowe cen usług detailingowych, zatem pozostaje zebrać to w całość i podać przykładowe zakresy cen. W naszym studio oferujemy 3 grupy cenowe:

  • Ekonomiczną: są to usługi tańsze, najczęściej pojedyncze, takie jak: mycie detailingowe, odświeżenie lakieru i przygotowanie do sprzedaży, których poziom oscyluje w okolicach 300 – 2000 zł netto, a czas realizacji nie przekracza 2 dni roboczych. Uzyskiwane efekty są ograniczone i bardziej skupione na bieżącej pielęgnacji, szybkim uzyskaniu efektu, uzupełnieniu.
  • Średnią: tutaj zaliczamy np. usługi dwuetapowej korekty lakieru wraz z podstawowym zabezpieczeniem lub zabezpieczenie nowego auta profesjonalną powłoką ceramiczną – pułap 2000 zł – 4500 zł netto i czas realizacji ok 3-4 dni robocze. Usługi te mają dać wymierne efekty wizualne i określoną trwałość.
  • Premium: są to usługi najbardziej ekskluzywne, bezkompromisowe, gdzie najwyższa jakość i efekt końcowy mają największe znaczenie. Wliczane są w to wieloetapowe renowacje wraz z dodatkowymi zaprawkami, korektą wad lakierniczych, zaawansowane powłoki ceramiczne (Self Healing), oklejanie foliami PPF itd. Ceny takich pakietów przekraczają 4500 zł netto, a czas realizacji to ok. tydzień lub więcej.

Detailing – usługa dla każdego ?

Mimo wzrastającego zainteresowania tematem i rozwoju rynku usług detailingowych, a także szerokiego wachlarza cen, należy zaznaczyć, że usługi detailingowe są usługami luksusowymi. Ich cena wynika przede wszystkim z nakładu pracy, a także z dużej ilości czynników jakościowych, takich jak warunki, osprzęt, doświadczenie, stosowana chemia. Jeżeli zależy Ci na rzeczywistej jakości i bezpieczeństwie Twojego auta, to warto wybrać firmy o ugruntowanej pozycji rynkowej, sprawdzone. Wysoką z pozoru cenę wynagradza trwałość, dobry efekt wykonanej pracy, a przede wszystkim rzetelnie przedstawione informacje.