Jakie zabezpieczenie lakieru wybrać ?

Wosk, powłoka ceramiczna, a może folia PPF ?

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele opcji zabezpieczenia lakieru. Mnogość wosków, powłok ceramicznych i folii ochronnych potrafi przyprawić właścicieli aut o zawrót głowy. Pojawiają się liczne pytania o to czym zabezpieczyć lakier auta, która powłoka ceramiczna jest najlepsza, co ochroni przed rysami, odpryskami itp.

Sposób eksploatacji, oczekiwania, budżet - kluczowe kryteria wyboru.

Podjęcie właściwej decyzji dotyczącej wyboru wiąże się zawsze z odpowiedzią na kilka istotnych pytań. Po pierwsze, czego oczekuję od ochrony lakieru ? Czy ma być to poprawa sfery wizualnej, ponadprzeciętna trwałość, ułatwienie codzienniej eksploatacji, czy może maksymalna ochrona przed uszkodzeniami mechanicznymi ?
Po drugie, w jaki sposób mój samochód będzie eksploatowany ? Czy jest to auto codziennego użytku, o które nie będę w stanie zawsze poprawnie zadbać ? Czy jest ono garażowane ? Czy mam dostęp do odpowiedniej chemii i akcesoriów do mycia ?
Sposób użytkowania bezpośrednio wpływa na wybór odpowiedniej ochrony lakieru oraz pozostałych elementów takich jak felgi, tworzywa itp. Kolejnym istotnym czynnikiem jest budżet jaki chcemy przeznaczyć na zabezpieczenie naszych czterech kółek. Jest on mocno powiązany z wcześniej wspomnianymi aspektami. Zazwyczaj im niższa cena zabezpieczenia, tym gorsze właściwości ochronne i mniejsza trwałość. Warto również wziąć pod uwagę zasadność wyboru takiego, a nie innego zabezpieczenia. Chodzi tu o wypośrodkowanie wszystkich czynników i uniknięcie sytuacji, gdzie wybór zostanie błędnie oszacowany i zabezpieczenie okaże się zbyt słabe lub zbyt drogie do sposobu użytkowania auta. Dla przykładu, dla aut leasingowanych, które nie będą podlegały wykupowi, stosowanie najbardziej zaawansowanych rozwiązań jest dla użytkownika nieekonomiczne i w wielu przypadkach nieuzasadnione. Taka sama sytuacja ma często miejsce w przypadku aut używanych sporadycznie, garażowanych.

Dostępne formy zabezpieczenia lakieru

WOSKI SAMOCHODOWE

Woski samochodowe, choć są rozwiązaniem znanym od wielu lat, nadal cieszą się ogromną popularnością, a ilość dostępnych odmian jest naprawdę duża. Mamy tu woski naturalne z dodatkiem brazylijskiej Carnauby, woski syntetyczne i różnego rodzaju hybrydy.

Trwałość: Większość wosków oferuje trwałość sięgającą 3-4 miesięcy (przy założeniu odpowiedniej pielęgnacji i poprawnie wykonanej aplikacji). Większą, bo około 0,5-1 roku, posiadają woski syntetyczne np. Fusso lub hybrydy Herrenfahrt.

Właściwości: bardzo dobra hydrofobowość i śliskość powierzchni, niezwykły połysk i zwiększenie głębi koloru, zmniejszenie przylegania brudu, potrafią maskować drobne niedoskonałości lakieru

Pielęgnacja: konieczność stosowania odpowiednich, neutralnych szamponów; niektóre woski powodują nadmierne przyleganie brudu; zalecane jest stosowanie dodatkowych preparatów (Quick Detailerów), podbijających efekt

Dla kogo ? osoby szukające taniej ochrony lakieru (tanie woski syntetyczne), pasjonaci regularnie dbający o samochód, auta zabytkowe, samochody szykowane na wystawy (woski ekskluzywne).

Koszt*: od 200-300 zł netto (woski syntetyczne) do około 1000 zł netto (woski ekskluzywne)

SEALANTY, POWŁOKI POLIMEROWE

Sealanty, powłoki polimerowe i ich pochodne to kolejny krok mający stanowić alternatywę i oferować większe możliwości w stosunku do wosków. Inny sposób aplikacji, większa trwałość i odporność, przy umiarkowanej cenie. Niestety nie da się ukryć, że upływ lat spowodował, że nie jest to już najkorzystniejsza forma zabezpieczenia.

Trwałość: Większość powłok oferuje trwałość na poziomie nawet kilku lat (przy założeniu odpowiedniej pielęgnacji i poprawnie wykonanej aplikacji). My przyjmujemy średnią trwałość na ok. 1-2 lata.

Właściwości: bardzo dobra hydrofobowość, wysoki połysk i zwiększenie głębi koloru (choć bywa mniejszy niż w przypadku wosków), zmniejszenie przylegania brudu, stosunkowo łatwa pielęgnacja, większa odporność chemiczna

Pielęgnacja: możliwość stosowania większości detergentów; zalecane jest stosowanie dodatkowych preparatów podbijających efekt; należy możliwie szybko usuwać wszelkiego rodzaju zabrudzenia z ptasich odchodów i owadów

Dla kogo ? osoby szukające ochrony lakieru w przystępnej cenie, floty. W naszej opinii jest to obecnie najmniej interesująca pozycja.

Koszt*: około 600-800 zł netto

POWŁOKI KWARCOWE, CERAMICZNE

Choć nazwa powłoka kwarcowa i ceramiczna stosowana jest zamiennie, w rzeczywistości są to produkty o odmiennych własnościach chemicznych i fizycznych. Różnica wynika przede wszystkim ze składu obu produktów. Powłoki kwarcowe bazują w głównej mierze na ditlenku krzemu (SiO2), podczas gdy ceramika zawiera dodatkowo np. węglik krzemu (SiC), azotek krzemu (Si3N4) i inne. Ważna jest także tworząca się po utwardzeniu struktura (np. oferowane przez nas powłoki FEYNLAB bazują na strukturze diamentu). Każdy z dodatków przyczynia się do poprawy: połysku, śliskości, twardości, odporności chemicznej, hydrofobowości. Są to produkty zdecydowanie bardziej zaawansowane technologicznie niż wspominane wcześniej woski czy powłoki polimerowe. Również sposób aplikacji jest zupełnie inny - bardziej wymagający. Ważne jest zatem, aby aplikacja została wykonana w certyfikowanym studio detailingu, oferującym produkty sprawdzonych producentów np. FEYNLAB, Ceramic Pro, Gyeon. Obecnie rynek zalewają "tanie" wersje powłok ceramicznych lub tzw. private labele, których parametry pozostawiają wiele do życzenia. Niestety dobrego produktu nie da się kupić w okazyjnej cenie.

Trwałość: 1 rok dla najprostszych wersji, około 3 lat dla wersji zaawansowanych (o dużej zawartości cząstek stałych). Na trwałość ma również wpływ sposób pielęgnacji oraz obecność TOP COATu, czyli warstwy poprawiającej hydrofobowość oraz odporność na działanie środowiska (reaplikowaną po każdym roku)

Właściwości: bardzo dobra hydrofobowość, wysoki połysk i zwiększenie głębi koloru, zmniejszenie przylegania brudu, ułatwienie mycia pojazdu, odporność na agresywną chemię (kwasy i zasady), zwiększenie odporności na zarysowania (tylko zaawansowane powłoki ceramiczne np. FEYNLAB Ceramic)

Pielęgnacja: możliwość stosowania większości detergentów; należy możliwie szybko usuwać wszelkiego rodzaju zabrudzenia z ptasich odchodów i owadów; stosowanie dedykowanych Quick Detailerów, szamponów i/lub reaplikacja TOP COATu zwiększa żywotność

Dla kogo ? osoby szukające skutecznej ochrony i ułatwienia codziennej pielęgnacji auta, samochody niegarażowane i użytkowane w sposób ciągły

Koszt*: od 1200 zł netto (powłoki podstawowe), od ok 2000 zł netto (powłoki zaawansowane)

POWŁOKI SELF HEALING

Najnowsza generacja powłok, która wprowadza niezywkłą właściwość jaką jest samoregeneracja. Powłoki te zbudowane są ze złożonych łańcuchów, które pod wpływem ciepła potrafią powracać na swoje pierwotne miejsce. Inaczej mówiąc małe i średnie rysy po podgrzaniu zabezpieczonej powierzchni (np. polaniu ciepłą wodą) zabliźniają się. Są to niewątpliwie najbardziej zaawansowane powłoki ochronne na rynku i z racji stopnia trudności aplikacji mogą być aplikowane tylko przez wybrane, certyfikowane studia. Stopień zabliźniania się rys zależy od wybranego wariantu powłoki i jej grubości.

Trwałość: trwałość powłok Self Healing szacuje się na 5-7 lat

Właściwości: bardzo dobra hydrofobowość, wysoki połysk i zwiększenie głębi koloru, zmniejszenie przylegania brudu, ułatwienie mycia pojazdu, odporność na agresywną chemię (kwasy i zasady), samoregeneracja, największa grubość powłoki.

Pielęgnacja: możliwość stosowania większości detergentów; należy możliwie szybko usuwać wszelkiego rodzaju zabrudzenia z ptasich odchodów i owadów; stosowanie dedykowanych Quick Detailerów, szamponów i/lub reaplikacja TOP COATu zwiększa żywotność

Dla kogo ? pasjonaci motoryzacji, kolekcjonerzy, osoby szukające ponadprzeciętnej ochrony lakieru

Koszt*: od 4500 zł netto

FOLIE OCHRONNE PPF

Folie ochronne, choć są bardzo zaawansowanym technologicznie rozwiązaniem, nie są zupełną nowością na rynku. Stosuje się je od kilku lat i z roku na rok pojawiają się kolejne wersje o jeszcze lepszych własnościach. Aktualne folie PPF nie posiadają agresywnych klejów, nie kruszeją, nie żółkną i nie wpływają na wygląd pojazdu. Co ciekawe, folie ochronne mogą być aplikowane nie tylko na lakier, ale również na lampy, szyby i elementy wewnątrz pojazdu.

Trwałość: do 10 lat

Właściwości: bardzo dobra hydrofobowość, wysoki połysk, zmniejszenie przylegania brudu, ułatwienie mycia pojazdu, odporność na agresywną chemię, samoregeneracja, zapewniają ochronę przed uszkodzeniami mechanicznymi takimi jak: odpryski, przytarcia, mogą być stosowane na całości lub na wybranych elementach samochodu

Pielęgnacja: możliwość stosowania większości detergentów; należy unikać stosowania agresywnej chemii, zawierającej rozpuszczalniki np. środki do usuwania smoły itp.;

Dla kogo ? pasjonaci motoryzacji, kolekcjonerzy, osoby szukające ponadprzeciętnej ochrony lakieru

Koszt*: ok 4500 zł netto (oklejenie przodu samochodu), od 12000 netto (oklejenie całości samochodu)

Ułatwienie, a nie sposób na wszystkie problemy

Dobrze zaaplikowana i dopasowana ochrona lakieru potrafi w znaczący sposób przyczynić się do utrzymania lakieru naszego auta w dobrej kondycji. Warto jednak mieć na uwadze, że nawet najbardziej wyrafinowane powłoki czy folie ochronne nie zastąpią w pełni regularnej i poprawnej codziennej pielęgnacji. Są swego rodzaju narzędziem dla użytkownika, mającym ułatwić mycie, zmniejszyć utlenianie lakieru, spowolnić rysowanie lub powstawanie odprysków. Jak każde narzędzie wymaga również okresowego serwisowania i po prostu dbania o nie.

*Cena nie zawiera kosztów renowacji lakieru