Jak dbać o powłokę ceramiczną na lakierze ?

Pielęgnacja auta zabezpieczonego ceramiką - To prostsze niż się wydaje

Wielu użytkowników martwi się o eksploatację powłoki ceramicznej , często uznając ją za uciążliwą i kosztowną. Brak zaplecza, niska jakość myjni bezdotykowych i wielu ręcznych, to często powtarzane argumenty. Czy jest tak naprawdę ? Czy faktycznie obecność ceramiki na lakierze wiąże się z samymi wyrzeczeniami i uciążliwościami ? Nasza odpowiedź brzmi – nie. Dlaczego ? Przede wszystkim dlatego, że powłoka ceramiczna stanowi narzędzie dla użytkownika mające wśród głównych własności ułatwienie procesu eksploatacji poprzez mniejsze przywieranie brudu i ułatwienie procesu mycia. Do tego jest w szerokim zakresie odporna na zarówno mocne zasady, jak i związki kwasowe. Czy oznacza to, że można bezkrytycznie stosować wszystkie metody mycia, łącznie z myjniami automatycznymi ? Ta odpowiedź jest również negatywna, ale tyczy się ona zarówno aut zabezpieczonych, jak i tych z całkowicie fabrycznym lakierem. Ważne jest zachowanie złotego środka i zastosowanie się do kilku podstawowych porad.

Systematyczność – podstawa dbania o powłokę ceramiczną

Tak, systematyczne mycie odgrywa kluczową rolę. Regularne usuwanie zanieczyszczeń ma kluczowy wpływ nie tylko na wygląd, ale także zmniejsza ryzyko powstawania nowych uszkodzeń lakieru i redukuje osadzanie się głębokich osadów zwiększających chropowatość powierzchni i co za tym idzie pogarszających własności hydrofobowe powłoki i śliskość powierzchni utrudniającej osadzanie się brudu. Przy czym słowo „regularnie” nie oznacza codziennie, czy nawet co dwa dni. Raz na tydzień lub dwa tygodnie w zależności od pogody i sposobu użytkowania całkowicie wystarczą.

Nie zapominaj o myciu ręcznym i okresowej konserwacji

Częstym błędem użytkowników powłok jest tylko i wyłącznie mycie auta na myjniach bezdotykowych jako rozwiązania najmniej inwazyjnego dla lakieru. Niestety nie wszystkie myjnie (np. proszkowe) są bezinwazyjne i nierzadko działają na zasadzie piaskarek niszczących zarówno lakier, jak i powłokę ceramiczną, która nie oszukujmy się, nie jest niezniszczalna. Dodatkowo na myjni bezdotykowej lakier nie zostanie domyty ze wszystkich zabrudzeń (np. związki metaliczne, smoła), co prowadzić będzie do wspomnianych wcześniej osadów. Warto zatem raz na jakiś czas umyć dokładnie auto ręcznie z użyciem odpowiedniej chemii oraz środków konserwujących. Można także skorzystać z usługi mycia detailingowego. To radykalnie zwiększy żywotność i skuteczność powłoki.

Waterspoty a hydrofobowość powłoki

Kolejny aspekt, na który należy zwrócić uwagę to wycieranie auta po myciu oraz woda, która jest używana do mycia. Idealnym rozwiązaniem byłoby stosowanie do mycia wody demineralizowanej pozbawionej wszelkich związków wapna i innych minerałów. Umówmy się jednak, że jest to utopia i jest niewiele miejsc gdzie taki typ wody jest stosowany. Warto zatem zadbać, aby auto po myciu zostało osuszone po to, by ograniczyć gromadzenie się osadów wapna w postaci waterspotów. Jest to jedna z głównych przyczyn zatykania powłok i osłabiania ich hydrofobowości.

Auto wymaga okresowych przeglądów, a powłoka ceramiczna ?

Ostatni element, który również często jest pomijany i nierzadko prowadzi do utraty gwarancji to brak przeglądów rocznych zabezpieczenia ceramicznego. Każdy producent ceramiki na lakier wymaga okresowej weryfikacji i konserwacji. Gwarantuje to nie tylko niezawodność, ale także daje nam - detailerom i producentom informację zwrotną na temat stosowanych przez nas rozwiązań oraz możliwości ich dalszego rozwoju i poprawy jakości.

Jak widać eksploatacja ceramiki to nie tylko wyrzeczenia, ale raczej stosowanie podstawowych zasad, które dotyczą praktycznie każdego auta. Warto zatem ich przestrzegać, a wydane pieniądze na zabezpieczenie ceramiczne zwrócą się z nawiązką w postaci nienagannego stanu wizualnego i przyjemności z codziennego użytkowania.